Eerder deze week was ik te gast aan de tafel van Terzake. Je kan de uitzending van maandag 8 juli 2024 herbekijken via VRT Max. (vanaf minuut 21)
Het opzet was om de kijker een beter beeld te geven van wie ik ben. Uiteraard werd ook de spreekwoordelijke olifant in de tv-studio meteen aangepakt. En dat snap ik. Net zoals ik de fronsende wenkbrauwen en bedenkelijke blikken begrijp wanneer iemand verneemt dat ik mij kandidaat heb gesteld voor de aankomende voorzittersverkiezingen. Maar ik begrijp nog meer dat onze partij meer nodig heeft dan een likje verf en een nieuw logo. Want dat is exact wat ik bedoel wanneer Annelies Beck zoekt naar wat Helderblauw dan wel betekent. Het staat los van licht- of donkerblauw. Het gaat over waar we als merk voor staan. Onze visie, missie. Onze waarden. Onze branding, om het met management speak te benoemen. (Want dat is toch wat een crisismanager óók doet, toch?)
Moest branding niet zo belangrijk zijn, dan lag de helft van de zaal nu niet wakker van mijn familienaam.
Branding is wel degelijk belangrijk, omdat het veel verder gaat dan dat likje verf of dat nieuwe logo. Het blauw van de blauwe moet vooral eerst weer helder worden, niet licht noch donker.
Crisismanager
En ik geloof dat ik gewoon de nodige skills en kennis heb om anderen te helpen die verheldering in te zetten. Want ik geloof nog meer dat een voorzitter een sterke leider moet zijn, die zich laat omringen met sterke mensen. Dat is niet alleen zo in het bedrijfsleven, maar zeker ook in de politiek. En cast ik mezelf tijdelijk als een crisismanager, dat is heldere taal. Daarmee wil ik de ideologische lijn overstijgen en de focus eerst leggen op de aanpak. Eerder dan te zeggen 'dit is waar we voor staan', wil ik samen met wie het wil zeggen 'dit is de weg'. En die weg loopt langs de 5 werven, die je op deze website kan ontdekken.
Commenti